Iklan

Tinggal Kenangan..

Ahad, 25 April 2010

Yaman Mogok?

Harini 25hb April,rakyat Yaman mulai mogok atas kejatuhan nilai matawang Riyal Yaman yang mana 1usd kini bersamaan 225riyal..(sekitar tahun 2009 1usd bersamaan 200riyal)

Baru semalam sahaja mereka meraikan sambutan ulangtahun penyatuan Yaman Utara - Yaman Selatan, hari ini mereka terus menyatakan hasrat mereka ingin menaikkan semua harga barang, terutamanya tambang kenderaan awam.

Purata jumlah kenderaan awam di Yaman adalah 60%. Rakyat Yaman lebih memilih untuk menaiki kenderaan awam daripada memiliki kenderaan sendiri, meskipun harga kenderaan di sini jauh lebih murah dari di Malaysia.

Malangnya pada hari ini, hampir 90% kenderaan awam di Yaman tidak menjalankan tanggungjawab mereka lantaran dikuasai perasaan marah di atas kejatuhan matawang Yaman. Mereka (pemandu2 bas n teksi) bermogok dengan tidak menawarkan khidmat mereka atas alasan mahukan harga tambang dinaikkan.

Maka dengan itu muncullah kenderaan awam tanpa lesen iaitu van pick up mengambil kesempatan atas ketiadaan kenderaan awam..(gambarnya akan datang..)

Akibatnya,berlakulah banyak pergaduhan antara mereka. Makcik2 yang sebelum ini tenang menaiki bas,hari ini sudah pandai menengking pemandu2 yang tanpa segan silu menaikkan harga tambang. Walaupun kenaikkannya tak seberapa(cuma naik 20sen) tapi ia amat dirasai kerana pengangkutan awam adalah alat utama untuk mereka bergerak kemana2.

Ok,ada masa saya akan masukkan gambar fenomena mogok Yaman ke dalam post ini..

0 komen:

Ruang Iklan

Klik sini untuk jadi agen topup EasyReload

Waktu Malaysia

Waktu Yaman

Waktu Solat

Chat Sikit..

Dari Mana?